Scroll to top

Valentina Bortnovski: 1000-eurone automaks teeb Eesti inimesed vaeseks


kesknoor - 3. aug. 2023 - 0 comments

Jutt 1000-eurosest automaksust, millega kaasneb inimeste hurjutamine, et need ei saa aru, milliseid kulusid nõuab riigi pidamine, näitab reformierakondlaste eluvõõrust, kirjutab Keskerakonna noortekogu esimees Valentina Bortnovski.

Automaksu juurutamine tuleb ajal, mil elukalliduse tõus paneb inimesed vaesuma, hävitab keskklassi säästud ja Eesti ettevõtete konkurentsivõime. Nagu senistest hädadest veel vähe oleks, leiab Reformierakonna endine esimees ja peaministri isa Siim Kallas, et automaks saaks olla palju suurem, 1000-eurone. 

Siim Kallase arvamusavaldus 1000-eurosest automaksust ja teda kaitsma läinud Reformierakonna noortekogu avaldus automaksu toetuseks (02.08, Delfi) näitavad, et võimule on saanud need, kellel pole aimugi, kuidas Eesti inimesed elavad ja hakkama saavad. 

Pangad teatavad, et hoiused vähenevad. Elukalliduse tõus on inimeste silmis valusaim probleem. Töötused pakivad asju kokku. Majanduskasv püsib miinuses. Igasugune lisakulu transpordile tähendab seda, et hinnatõus saab taas hoogu juurde ja inimesed jäävad vaesemaks. 

Inimesi automaksule vastu olemise pärast hurjutada saab vaid see, kes pole näinud erivajadustega inimesi, maal elavaid peresid või inimesi, kel iga teenitud euro arvel, et lastel järgmise palgapäevani kõht täis ja kommunaalid makstud oleks. 

Paljudes kohtades on auto ainus realistlik võimalus laste kooli ja lasteaeda viimiseks, samuti selleks, et inimesed jõuaks tööle ja arsti juurde. Kallase jutt ühistranspordist on küll tore, aga hajaasustusega riigis käib elu veidi teisiti kui Belgias, kus Eestist väiksemal territooriumil elab peaaegu kümne korda rohkem inimesi. Seda enam, et tasuta ühistranspordi vastu sõdib Reformierakond samuti ja tahab seda ära kaotada. 

Tasuta bussisõit maakonnaliinidel kehtestati Keskerakonna juhtimisel. Tallinnas see püsib, kuid Reformierakonna võimule tulek riigis on toonud kaasa ettepaneku ka see kaotada. Ometi hoiab tasuta bussisõit pidevalt bussiga sõitvate inimeste jaoks ligi 500-700 eurot aastas kokku. Sellel on ka tööturgu toetav mõju: kui bussisõit on tasuta, on inimestel mõtet minna tööle kodust kaugemale.   

See, mida Kallas nimetab „mõõdutundetuks hüsteeriaks“ vastusena ettepanekule rohkem panustada Eesti Vabariiki, pole muud kui kodanike majanduslik enesekaitse. Reformierakonna saadikud maapiirkondadest peaksid hakkama kõnelema oma piirkondade inimeste huvides, mitte oma erakonna huvides. Keskerakondlased võitlevad selliste eluvõõraste algatuste vastu kõigi vahenditega.